Het begint allemaal in 2006 wanneer de broers Roy en Ryan Seiders besluiten om een compromisloze en onverwoestbare koelbox te ontwikkelen. Opgegroeid in Texas, met een fanatieke vliegvisser als vader, zit het buitenleven en het vliegvissen in hun bloed. Vele dagen brengen ze door op het water. Op platte aluminium bootjes waarbij ze aan boord meegenomen koelboxen voor de vangst tevens gebruiken als platform om vanaf uit te werpen en te vissen.
Na het verslijten van menig exemplaar waren ze het beu dat er telkens handvatten losschoten, vergrendelingen afbraken en deksels indeukten. Bovendien waren ze steeds weer geld kwijt aan een nieuwe. Dus besloten ze zelf een koelbox te gaan ontwerpen die dagenlang ijs kon houden, één die sterk en duurzaam genoeg zou zijn voor vissers die erop staan en er vanaf uitwerpen. Een model dat totaal anders was dan elke koelbox tot dan toe op de markt verkrijgbaar.
Hun vader was niet alleen hun voorbeeld in het vissen. Als uitvinder van FlexCoat epoxy coatings voor vislijnen inspireert hij hen in het ondernemen en het opbouwen van een merk. Met eenzelfde ‘drive’ duiken de broers in het avontuur. Ze bezoeken verschillende fabrieken gespecialiseerd in het zogenaamde ‘rotatiegieten’ in Thailand en de Filipijnen. Uiteindelijk vinden ze een kleine maar toegewijde fabriek waarmee ze samen een geheel nieuwe standaard in design en kwaliteit ontwikkelen. De start van hun Tundra Series is een feit.
Yeti groeit als merk
De legendarische Tundra Cooler is een koelbox voor de serieuze outdoor liefhebber. Vrijwel onverwoestbaar, bestand tegen alle weersomstandigheden en zelfs ‘grizzly proof‘. Vanaf het moment dat deze coolers in de gespecialiseerde hunting, fishing en outdoor shops staan merken Roy en Ryan al snel dat er simpelweg geen concurrentie in dit niveau van kwaliteit is.
De YETI koelboxen zijn veel duurder dan wat mensen tot dan toe gewend zijn maar de verkopen zijn meteen een succes. Al snel merken ze dat de Tundra Series ook buiten hun bekende outdoor markt gewild zijn. Boeren, onderhoudsmonteurs, hulpdiensten, iedereen die voor een groot deel buiten werkt en geen kantoorbaan heeft toont interesse. Al snel wordt YETI door heel Amerika ook in high-end hardware stores verkocht.
De sales gaan goed en elke dollar winst wordt meteen terug in het bedrijf gestopt om verder te kunnen groeien. Al snel begint YETI ook met het laten testen van de Tundra coolers door professionals in de diverse sporten en activiteiten. Vissers, jagers, klimmers, maar ook pitmasters en craft beer brouwers. Hun feedback en testimonials zijn enorm waardevol voor YETI en op een natuurlijke manier zorgt deze ‘grassroots marketing’ ervoor dat de naam YETI steeds meer allure krijgt.
Er komen meer werknemers bij en YETI begint met het uitbreiden van het assortiment. Een logische stap na de Tundra is het ontwikkelen van draagbare soft coolers, koeltassen die makkelijk mee te nemen zijn onderweg. Met dezelfde compromisloze instelling maken ze de Hopper Series met een volledig waterdichte dubbele rits, ultra sterke dubbel gestikte naden en duurzame nylon buitenkant. Ook in dit segment blinkt YETI uit met top-level product, gemaakt om je leven lang mee te gaan.
Het bedrijf maakt hierna een enorme groei door en investeert verder in steeds meer personeel, product developers en een eigen test en prototype facility. Steeds meer categorieën worden toegevoegd waaronder dubbelwandig geïsoleerde drinkware, dry bags, en kampeerstoelen. De tumblers en flessen zijn als alledaags gebruiksvoorwerp een veel verkocht item dat met name ook door andere bedrijven als geschenk en custom branded product wordt ingezet.
De merknaam YETI staat als een huis en dankzij een selectief distributiebeleid bouwt het merk vele partnerships met retailers op. In 2019 voelt het merk dat het momentum sterk genoeg is om zichzelf ook in Europa te gaan positioneren. Yeti Europe ltd. wordt als joint venture opgericht en voorziet in een Europees magazijn en eigen sales & marketing team.
Product Testing
In augustus 2016 opent YETI niet ver van hun HQ in Austin, Texas het YETI Innovation Center. Een speciaal ontworpen faciliteit voor prototyping, testing en productontwikkeling. Hier werkt een toegewijd team met speciaal ontworpen apparatuur aan de verdere productontwikkeling en kwaliteitseisen van het merk.
Voordat een product op de markt komt geeft YETI prototypes in handen van hun diverse ambassadeurs om het in de praktijk te testen. Daar komt altijd nuttig inzicht uit voort om het gebruiksgemak te verbeteren. In het testlab zelf worden de producten tot in het extreme gemarteld tot het breekpunt is bereikt. Denk aan ritsen, naden, handvatten, wieltjes enzovoorts. Met al deze feedback bij elkaar komen ze tot het best mogelijke eindresultaat. Productontwerp dat vanaf de basis tot in elk detail uitgaat van een ultiem functionele ervaring, zonder compromissen.
“We’ve custom built about half the machines used in the Innovation Center. Some we were able to buy off the shelf but others had to be designed and built to our own in-house specifications.” – Scott Barbieri, YETI Director of Engineering.
Al deze tools geven het merk de mogelijkheid om volledig nieuwe uitrusting onder één dak te ontwerpen en te testen. Hierdoor is het bedrijf veel wendbaarder in het uitwerken van een basisconcept naar een afgewerkt product. Zo ontwikkelde YETI bijvoorbeeld hun nieuwe Panga waterdichte reistas in slechts vier weken tijd van prototype naar een definitief ontwerp, klaar voor productie. In de vaak conservatieve outdoor-industrie is dat werken op lichtsnelheid.
Built For The Wild
“Built for the wild” – de YETI-slogan zegt eigenlijk alles. De brand community van YETI is er een die is gebouwd op avontuurlijke verhalen en de enorme waardering voor het buitenleven. YETI ontwikkelt al hun producten met een superieure kwaliteit. Essentiële gear die bijdraagt aan de ervaringen van hun avontuurlijke gebruikers. Items die een leven lang meegaan en je niet in de steek laten op het moment dat je ze het meest nodig hebt. Dat is waardoor mensen een groot fan worden.
YETI is daarnaast zo succesvol geworden omdat ze niet alleen maar drinkflessen en koelboxen verkopen. Ze verkopen een visie, een lifestyle. Het merk is inherent verweven met beelden van het avontuurlijke buitenleven. Ze verbinden zich met hun doelgroep door het delen van echte verhalen die resoneren bij die groep. Er is een connectie tussen YETI kopers die een bepaald bewustzijn creëert. Wanneer iemand iemand anders met een YETI beker, tas of koelbox ziet, voelen ze vaak de verbinding van gedeelde passies.
Een goed voorbeeld van hoe het label met storytelling en content marketing bezig is is hun Youtube kanaal. Inspirerende verhalen en beelden van hun vele ambassadeurs en een ode aan al het buitenleven. Of dat nu surfen of buitenkoken is. Daarnaast vind je er met humor gevulde product testing videos. Zelfs als ze een nieuwe kleur aan de collectie toevoegen zit daar een verhaal met inspiratie achter.
Meer weten? Laat je inspireren op stories.yeti.com